Totalt antall sidevisninger

fredag 2. oktober 2015

Sommarens rabarbra ostekaka är väll dags att lägga ut till er som har kvar lite rabarber i frysen

så här gør du rabarbra ostekaka:
200 gram digestive kex
200 gram smør
Fyll:
6 gelantin plater(+4 till gelelokk)
4 eggeplommer
1 dl sukker
400 gram philadelphia
4 ss kokande vann till smälta gelantin i
4 dl kremfløte
4(1 dl vann) dl rabarbra syltetøy
2 dl rabarbra saft

Knus degestivekexen och blanda gott med det smälta smöret. Tryck ut i en form som du klädd med bakepapir

Legg gelantinplaterna i kallt vann(minst 5 min)
Visspa eggeplommerna och socker hvitt och luftigt
Rør ner philadelphilan som gärna kan ha stått rumstemperert en stund føre. Blanda slätt och gott
Kok upp 4 ss vann och ta av kastrullen i från platan. Fiska upp gelantinbladen du hatt i det kall vannet och ha dem upp i det varma vannet. rør ut gelantinbladen gott

Blanda i gelantin "vannet" i egg och philadelphia røran

Pisk kremfløten stiv i bland in i røran

ha sedan syltetøyen upp i och bland lite grovt
hell røran upp i bunn och sett på kylen minst 5 timmar

Gelen på toppen
4 gelatin blad
4 (+1 dl vann) dl rabrabra saft 
2 rabarbra

ta gelatinet upp i kallt vann (minst 5 min)

Koka upp saften och smak av med vann till god smak. kutt i rabarbra i små skiver och kok 5 min uter

fiska upp gelantin bladen och ha upp i den varma safter som ni tagit bort i från platan. rør gott och ha uppå ostekakan och låt uyttligare kaka stivna 1 timme




 Här har jag lagat rabarbra saften min själv




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar